Jitka Vachtová - tréninky plavání

Neplavci a poloplavci

Informace pro neplavce a poloplavce

I v dospělosti se lze naučit plavat. Vyžaduje to však obrovskou dávku trpělivosti ze strany trenéra i ze strany neplavce a vůli nevzdat to. Pro neplavce a poloplavce, kteří neuplavou souvisle ani 200 m, zatím nabízím pouze individuální výuku plavání. Plavci, kteří uplavou souvisle alespoň 200 m v kuse i v hloubce, mohou využít mé kurzy pro začátečníky nebo také individuální výuku plavání.

Obecně je za plavce prohlášen ten, kdo dokáže uplavat 200 m bez jakéhokoli odpočinku a bez zjevných známek vyčerpání (tj. alespoň čtyři 50m bazény na Šutce naráz). Pokud se opravdu chcete naučit plavat nebo se v plavání zlepšit a jste ochotni pro to něco dlouhodobě dělat, tak jsem tu pro vás. Pokud jste vážená dáma, pohodlný domácí mazlíček či choulostivá květinka, tak zůstaňte raději v posteli doma – na to já moc nejsem… Klíčové informace zde uvedeny nejsou, spíš zde naleznete povídání, doporučení, mé postoje a zkušenosti.

Neplavce učím plavat a již jsem pár totálních neplavců plavat naučila, takže zkušenosti s nimi určité mám. Je to specifická a z mého pohledu velice náročná skupina. Neplavci a poloplavci obvykle nejsou zvyklí vůbec sportovat. Prvotním předpokladem, aby se někdo naučil plavat, je celkem silné vnitřní přesvědčení a odhodlání daného jedince, že se chce naučit plavat a udělá pro to všechno nebo skoro všechno.

V prvé řadě je vůbec obtížné u těch, kteří nesportují, vybudovat správný návyk, aby se plavání či sportu věnovali pravidelně nejméně 1× týdně se mnou a pak i sami. Spíš bych řekla, že pro ty úplné začátky je velice nutné začít plavat alespoň 2× týdně. Nemusí to být nutně se mnou, můžete i sami si zatrénovat, ale buďte připraveni chodit do bazénu 2× týdně (ideálně 3× týdně). S vůlí chodit pravidelně na tréninky vám moc nepomohu, to je na vás. Mně osobně vyhovuje mít tréninky se sportovními typy, kteří jsou na pravidelné tréninky již zvyklí.

Informace pro naprosté neplavce, aneb „Nemožné ihned, zázraky do tří dnů.“

Koučové mne asi nebudou mít příliš rádi, ale předem předesílám, že naučit někoho plavat, je u mne práce zhruba na rok pravidelného tréninku. A tím „plavat“ myslím uplavat pár metrů, nikoli, že se stane z neplavce plavec. Pokud tomu dotyčný není ochoten se alespoň v této míře opravdu pravidelně věnovat, tak si ušetřeme vzájemné pokusy v bazénu a domluvu termínů, protože pár tréninků (např. těsně před dovolenou) opravdu nemá v tomto případě skoro žádný smysl. Sportovci moc dobře ví, že nic není hned a že je třeba trénovat 2× až 3× týdně po celkem dlouhou dobu, abyste se něco naučili a nevzdávat se hned při prvním nezdaru.

Nesportovce předem trochu varuji, že to většinou příliš jinak nejde, a že nemá velký smysl, aby mi chodili pouze na pár plaveckých lekcí v období prázdnin. Typicky mi volají ženy nesportovkyně měsíc či dva před dovolenou či během prázdnin, že by chtěly zlepšit styl plavání či se naučit zcela plavat do prázdnin, nebo se alespoň naučit „něco“ do dovolené a že to potřebují ihned, nejlépe příští týden, jinak je pozdě. Aneb dle hesla: „Nemožné ihned, zázraky do tří dnů“. Zázraky bohužel neumím, naučit se plavat či odstranit závažné chyby je dlouhodobá záležitost.

Samozřejmě je lepší pár lekcí, než žádné lekce, ale velký smysl v krátkodobé výuce nevidím. Pokud jste plavec, je to trochu něco jiného, tam někdy i počáteční čtyři lekce mnohdy hodně pomohou, např. se lidé naučí dýchat do vody. Ale obecně platí, že na tréninky je třeba chodit pravidelně, dlouhodobě a vyhradit si na ně čas, jinak je to ztráta mého i vašeho času a ve výsledku i vašich financí.

Reálně stihneme spíš až „tu další dovolenou“

Za pár lekcí lze opravit nějaké chyby, lze nasměrovat plavce na další informace, ale nikoli se naučit zcela plavat nebo zásadnějším způsobem upravit a opravit stávající plavecký styl plavce. Ne nadarmo bývají skoro všechny kurzy plavání s předplatným na půl roku předem (což je většinou alespoň 20 lekcí) a kurzů bývá po sobě více. Pokud se chcete jako neplavec naučit plavat, tak dovolená je jistě dobrým počátečním motivem, ale počítejte, že se naučíme plavat trpělivým a pravidelným tréninkem o frekvenci alespoň 1× týdně pravděpodobně až na tu další dovolenou. Obvykle to sice stihneme do dovolené, ale až do té příští (tj. za rok) a je třeba vytrvat a nevzdat to! Pokud toto nejste ochotni finančně či časově absolvovat, tak mě raději ani nekontaktujte.

Častým syndromem neplavce bývá, že vše velice rychle vzdají a výsledky chtějí nejlépe ihned. Pokud vůbec neumíte plavat, tak pár prvních metrů (cca 10 m) můžeme spolu uplavat tak do půl roku (cca po 20 lekcích). Lidé uplavou 20 m obvykle za rok (cca po dalších 20 lekcích), a to při společných trénincích 1× týdně. A i tak 20 m není v plavání ještě nic, je to jen začátek, ale dobrý začátek :-), pak už se dá i 50 m celkem rychle. A jakmile se dá prvních 50 m, tak už se člověk obvykle rozplave a začne být trochu samostatnější. Jsou sice výjimky, lidé se liší v počáteční úrovni, někdo se mi rozplave rychleji a pokroky jsou veliké, ale i tak je to pořád řádově alespoň čtvrt až půl roku pravidelného tréninku. Někomu to naopak vůbec nejde. Obvykle to trvá tak jeden rok. Ještě hodně záleží, zda dotyčný sportuje či nikoli, záleží na jeho věku, záleží jak umí ovládat své tělo a zda je ochoten a schopen se „kousnout“ a překonávat překážky. Alespoň toto je moje dosavadní zkušenost. Pro naprostého neplavce zvádnout 20 m v bazéně na mělčině znamená obvykle absolvovat cca 40 lekcí plavání u mne. I tak v rozpisu výuky počítám s delším časem.

Obvykle učím neplavce kombinaci prsou a znaku, či kraulu a znaku (dle jeho počátečního výběru či dispozic). Spíš volíme prsa a znak. Možná vás to někdo naučí rychleji, klidně hledejte, existují i jiní trenéři… Budu jedině ráda za zpětnou vazbu. Děti na to mívají naplánováno obvykle 60 lekcí a děti jsou fakt šikovné… Je celkem najivní si myslet, že to dospělému půjde o mnoho lépe (opak bývá pravdou), ale výjimky mohou potvrzovat pravidlo. Buďte sami k sobě trpěliví a dopřejte si čas. A mně taky dejte čas… Když mi ho nedáte, či na mne budete naléhat, zda by to rychleji nešlo, tak budu i já na vás více tlačit, a to nepřinese nic dobrého. Spěch, stres a vzájemná nervozita není to pravé pro výuku plavání (ani pro trenéra, ani pro vás). Plavání chce klid a uvolněnost. Nebojte se, půjdeme tak rychle, jak jen to bude možné, ale v klidu. Nic zbytečně nezdržuji, ale nechci žádné rychlokvašky se špatnou technikou. Když se pak naučíte uplavat první metry, je to radost – moje i vaše. Někdy jsou neplavci tak šikovní, že jim nové věci jdou lépe, než přeučovaným plavcům.

Měla jsem zákaznici, která před rokem neuměla vůbec plavat a bála se vody. Po roce plavání jí někdo na mém kurzu řekl, že se pozná profesionál. Pobavilo to mne i jí. A myslel to vážně. Slečna uplavala sotva padesátku, ale celkem dobře a oproti ostatním zkušenějším plavcům technicky nejlépe :). To potěší. Takže neplavci, nebojte se jít do toho, ale chce to se plavání věnovat a chodit raději dvakrát týdně, nebo jednou týdně se mnou a jednou sami.

Plavte pravidelně přes celý rok (nejenom o dovolené a kvůli dovolené)

Typicky mi rekreační sváteční poloplavec začne plavat v létě či před létem, pod vidinou dovolené u moře. Je to motiv, který nepovažuji za nejlepší a dostačující. Ale lepší začít někdy, než nikdy, s nějakým motivem, než bez motivu. Zpočátku je to asi ten hlavní motiv každého neplavce. Připravte se na to, že začátky bývají náročné, pro vás i pro trenéra. Začátky bývají nejtěžší, pak už to jde lépe a lépe. Samotné tréninky by se měly stát pravidelnou a radostnou aktivitou a nikoli něčím, co musím podstoupit, abych pak mohl mít „skvělou dovolenou“. Cestu zde vnímám víc jako cíl. Minimálně po dobu, než se naučíte plavat, tak je třeba pravidelně na tréninky chodit, a pak to chce alespoň udržovat. Člověk, který nebyl nikdy v životě zvyklý dělat nějaký sport a nebyl zbyklý chodit pravidelně každý týden na tréninky a poslouchat tam trenéra, tak často zbytečně všeho velice rychle nechá.

Zajděte si předem do bazénu

Pokud jste v bazénu nikdy v životě nebyli, nebo jste nebyli na Šutce, zajděte si raději sami předem do bazénu Šutka, ať víte, jak to tam chodí. Ať víte, kde se máme setkat – kde najdete velké plavecké hodiny na stěně u vody u 50m bazénu. Pořiďte si čepičku a plavecké brýle, zajděte si předem do bazénu, kupte si čip či permanentku, dejte si čip na ruku, převlečte se, dejte si cennosti do trezoru a oblečení do skříňky, zavřete skříňku, osprchujte se celí včetně hlavy a vlasů, oblečte se do plavek a zkuste jít do bazénu do vody. Neplavci pouze na mělčinu ideálně s doprovodem. Nemusíte být nutně ve velkém bazénu, můžete zkusit i vířivku v aquaparku či páru a saunu. Najděte si pak sušáky na usušení vlasů, vyzkoušejte si jak dlouho vám vše trvá. Doporučuji počítat minimálně s 15 minutami před bazénem a s 15 minutami po bazénu na převlečení. Kdo má dlouhé vlasy, tak raději počítejte s 20 minutami po bazénu. Sušáky jsou i za turnikety na WC. Časem to zvládnete možná i za 10 minut před i po. Prosím také o pečlivé přečtení mých stránek, informací v emailech i na faktuře, ať předejdeme případným nejasnostem a nedorozuměním.

Plavání mi doporučil doktor kvůli bolavým zádům

Častým důvodem proč se rekreační poloplavci chtějí naučit plavat, bývají nemocná záda. Doporučení doktorů nezpochybňuji, určitě se vám snaží poradit správný sport. Sama jsem se začala věnovat plavání hlavně kvůli skolióze páteře a bolestem zad. Plavání pomáhá, ale nepřeceňujme jeho význam. Plavání je třeba kompenzovat cvičeními na suchu, jóga či chůze mohou být možná i prospěšnější. Obvykle si častým plaváním způsobíte jiné bolesti zad, takže je to trochu začarovaný kruh. V prvé řadě je nutné se naučit plavat tak, abyste si vyloženě neublížili. Například styl paní radová, kdy plavete s hlavou nad hladinou a krční páteř je stále v záklonu, je značně nezdravý. Ani v momentě, kdy se naučíte dýchat do vody, není vyhráno. I tak je krční páteř a bederní páteř docela přetěžovaná a málokdo dýchá do vody naprosto správně. Plavat opravdu správně je náročné. U kraulu hrozí přetížení ramen, stažení ramen dopředu a přetížení krční páteře vlivem nedokonale provedeného nádechu. Pokud byste pro svá záda chtěli opravdu něco udělat, je třeba se naučit znak. Ten je pro záda nejlepší a jeho přínos je víceméně nezpochybnitelný. Na druhou stranu pro běžné plavce je lepší nějaká pohybová aktivita než žádná a převáží přínosy plavání nad jeho negativy. Když se naučíte dýchat do vody, tak to bude pro vás lepší, než sedět doma. Hlavní přínos plavání vidím v odlehčení páteře vlivem stavu beztíže ve vodě. Ploténky páteře jsou odlehčeny a měli byste se díky pobytu ve vodě cítit lépe. Když se naučíte dobře plavat a budete plavat kondičně, posílíte celé tělo včetně zad a bude to mít opravdu povahu skutečného tréninku. Nic není nemožné, ale není to zas tak jednoduché a hned na lusknutí prstu. Jsou to obvykle roky práce na sobě samém. Plavat se naučíte celkem rychle, zdokonalovat plavání budete celý život.

Koho vítám

Pokud se opravdu chcete naučit plavat a jste ochotni pro to něco dlouhodobě dělat, tak se můžeme spolu domluvit. Vítám především ty, kteří se již nějakému sportu pravidelně věnují. Stačí, když pravidelně běháte, jezdíte na kole, děláte jógu, cokoli, to je jedno. S lidmi, kteří nesportují, to může být opravdu těžší a někdy i hodně těžké. Pokud plavání nechcete věnovat čas a energii, tak zůstaňte raději doma. Hodně záleží na vás. Začátky nebudou jednoduché, ale měli bychom to společně časem zvládnout! Tělo je třeba rozhýbat, a pak už to jde. Osobně raději trénuji plavce, kteří se chtějí naučit kraul či se zdokonalit v kraulu a jsou zvyklí sportovat. Tito lidé sport vnímají jako neodlučitelnou součást svého života a sportem si chodí pro svou pravidelnou dávku endorfínů a dobré nálady. Oni již ví, že sport je skvělý a nikdy se bez něj nebudou cítit tak dobře…

Doporučení. Kromě plavání je vhodné se věnovat i dalším sportovním aktivitám. Zlepšíte si fyzickou kondici. Sama za sebe doporučuji chůzi, kolo, jógu. Plavání je třeba doplnit tzv. cvičením na suchu za působení gravitace. Voda a sport uklidňuje a zbavuje stresu.